lauantai 6. syyskuuta 2008

Oikeassa paikassa oikeaan aikaan

Puput pomppii kankaassa ja minä pompin ilosta.

Tuo pupukangas on lähes ylivoimainen suosikkini lastenkankaissa. Kateellisena olen katsellut Miiruskan ja muiden pupulöytöjä, minä ne olen onnistunut tehokkaasti välttämään. Tähän asti. Oikea paikka ja oikea aika, ja niin keltainen pupukangas pääsi hoiviini. Ette varmaan ikinä arvaa mitä siitä tulee ;) Kyllä, ruskealla vuorilla ja kanteilla tietysti.

Tuuri jatkui vielä. Vuoden -76 (muistaakseni) äitiyspakkauksen makuupussi on noista vanhoista lempikuosini nallepussin lisäksi, ja nyt onnistuin sellaisenkin saamaan. Kohtuuhintaan jopa, vetoketju on jo toimintansa lopettanut mutta täkkinä näillä onkin meillä enemmän käyttöä.
Entuudestaan meillä on vuoden -75 keltakukkainen ja -78 nalle (jaettu myös muina vuosina, omamme on lähes varmasti noilta vuosilta peräisin), sekä vaaleansininen pienillä kukilla 80-luvun alkupuolelta.
Vaikka poikien vaunuissa nukkumiset ja paikallaan köllöttely ajat on jo ohi, on pussit silti ahkerassa käytössä (kuten kuvaan pyrkivistä pikkukäsistä voi päätellä... !) Ne on mukavia lepopisteitä lattialla kun pitää hetkinen huokaista ennen kuin rientää taas valloittamaan maailmaa.

24 kommenttia:

  1. Voi mitä ihanuuksia. Taas kerran! Meiltä löytyy toistaiseksi vain tuo sinikukkainen pussi.

    VastaaPoista
  2. Minulla oli lapsena mummolassa tuollaiset pupu-lakanat, mutta vihreänä, siskolla oli keltaiset pupulakanat.

    Nallekangasta muistan nähneeni lapsena myös, mutta en makuupussissa eli tuota kangasta sai varmaan erikseenkin. Minä olen syntynyt alkuvuodesta -75, minun makuupussini oli sinipohjainen ja siinä oli lisäksi keltaista.

    VastaaPoista
  3. AnniP: Tuo onkin nätti, vaikka onkin täysin erilainen kuin nuo toiset värikkäät ja isokuvioiset :)

    Hanna: Pupukangas on tainnut olla aika suosittu kuosi. Minkähän valmistajan se on?
    Nallekuosia on ollut myös vaatteina, ainakin punapohjaiseen versioon olen törmännyt.
    Hassua miten paljon erilaisia makuupusseja on ollut samaan aikaan jaossa, 70-luvun puolivälissä on ollut myös vihreäkukkaista pussia jaossa, ja miehen veljen pakkauksessa -74 on ollut vastaava kuin tuo keltakukkainen, mutta turkoosina.
    Ihana pussi on myös 80-luvun taitteessa ollut ruskea, jossa on valkoisista pilkuista koostuvia palloja.

    VastaaPoista
  4. Meilläkin oli lastenhuoneen verhot pupukankaasta. Minulla oli oma ÄP-makuupussini ihan viime vuoteen saakka, jolloin se meni kaatopaikalle muun omaisuden mukana (meillä oli homekoti). Se oli juurikin tuo kukallinen, jonka olit nyt löytänyt.

    VastaaPoista
  5. Eksyin tänne sattumalta ja voi ihanuus millaisia vaatteita täältä löytyykään. Voih, noita kädentaitoja.
    Hienoja löytöjä myös!

    VastaaPoista
  6. Ihania löytöjä! <3

    Meiltä löytyy myös tuo kukkamakuupussi sekä lisäksi oma äitiyspakkausmakuupussini, jossa on valkoisia palloja ruskealla pohjalla. Tuosta nallemakuupussista olen haaveillut jo ties kuinka kauan; toivottavasti sellainen löytäisi joskus tiensä meillekin. :)

    VastaaPoista
  7. Käyn kurkkimassa useinkin, mutta vasta nyt jaksan kommentoida;) Olen syntynyt elokuussa -74 ja minulla oli tuo keltakukkainen IHANA makuupussi! Tosi hienoja ompeluksia sinulla ja varsinkin nuo takit:)!

    terveisin Tuittu

    VastaaPoista
  8. Ihanat puput, hieno löytö! Mulla on tuota pupua ruskeana kahtena eri versiona, toisessa porkkanat, sydämet ja kukat keltaisia, toisessa vihreinä. Punaista mulla oli pienenä, ehkä pussilakana, mutta se lähti ensimmäisen koirani mukaan paremmille metsästysmaille, harmi sinänsä. Innolla odottelen, mitä tuosta kankaasta taiot!

    Meillä on tuo sama ruskea makuupussi, mieheni vanha. Mun pussi (75) on muistaakseni ollut sama kun tuo keltaisesi, mutta vihreä, mutta sitä ei tallella ole. Nuo pussit on niin ihania ja nostalgisisa, kun niin monella liittyy niihin paljon muistoja! Kuopuksellemme emme pakkausta ottaneet, mutta toivon löytäväni jostain tämän vuoden pussin hänelle säilytettäväksi.

    VastaaPoista
  9. Upeita löytöjä olet tehnyt. Meiltäkin löytyy tuo sinipohjainen makuupussi, ollut siskoni ä-pakkauksessa aikoinaan. Minulla ja miehelläni oli pakkauksissa ihanat pupupeitot ja ne ovat molemmat vielä tallessa (ja päivittäisessä käytössä).

    VastaaPoista
  10. Minulla on ollut tuollainen oranssikukkainen makuupussi. Siis vuonna -77. Se pelitti vielä muutama vuosi sitten kotona koirien petissä...

    VastaaPoista
  11. Mulla on tota pupulakanaa, pinnasängyn lakanan verran, olen käännellyt käsissäni ja miettinyt mitä tehdä.

    Oma täkkini vuodelta 77 on tuollainen ruskea... voisko se kuitenkin olla 77 eikä 76? Vai onkohan niissä ollu sama? Mun täksitä ei vaan enää saa mitään käyttöön, niin loppuun kulunu.

    T: mia http://miisamia.vuodatus.net

    VastaaPoista
  12. Heippa vieraille, mukava nähdä uusiakin tuttavuuksia :)

    Kesiah: Voi, pahoittelut kodistanne, en osaa edes kuvitella kuinka surullista on laittaa kaikki muistot menemään :(

    Tiukunen: Nallepusseja tuntuu olevan aika hyvin vielä liikenteessä, huuto.netissä ainakin, mutta hinnat on aika huimia. Harmi, olen haaveillut nallekuosisesta takista :)

    Maria ja Kaija: Vanhat lastentekstiilit on tainneet aika usein siirtyä koirien käyttöön, miehen ä-pakkauksessa ollut aurinkoviltti on myös päätynyt niille paremmille metsästymaille koiran mukana.

    Pussit tosiaan on nostalgisia, ja hauska lukea millaisia pusseja on kenenkin pakkauksessa ollut. Saa nähdä onko nykyiset pussit sitten tulevaisuudessa aarteita ja meidän lapsenlapsilla käytössä :)

    Mia: Varmaan on ollut sama pussi vielä -77 jaossa, nallepussi tuli tietääkseni -78. Pakkauksia on tosiaan ollut monenlaisia variaatioita, jotkut ovat saaneet nallea vielä -80, ja tuota sinistäkin on ollut pakkauksissa useamman vuoden ajan, samaan aikaan ainakin kahden erilaisen ruskean pussin kanssa.

    VastaaPoista
  13. Hih, mä oon syntynyt -77 ja mulla tuo nalle-pussi. Visusti tallessa on kyllä - ja pysyy!

    VastaaPoista
  14. Anonyymi: Ahaa, eli se on tullut jo tuolloin jakoon, kiitos uudesta tiedosta!

    VastaaPoista
  15. Voi ihanuus mitä kuoseja! ♥ nuo ruskeat on mulle heikko kohta :) ja pupukangas on vaan niin söpö.

    VastaaPoista
  16. Mun vanhemmilla on lakanat tuosta mustasta oransseille kukilla...ihania tekeleitä sulla kyllä :)

    VastaaPoista
  17. meillä on samat makuupussit kuin teillä ;) Tuo nallekuvio on vuodelta -77 (veljeni vanha), sininen pikkukukkainen -84 (minun). Lisäksi meillä on se vuoden -77 pakkauksessa ollut viltti, kelta-oranssi aurinkoviltti! :) Meillä tuossa ruskeassa kukallisessa vielä vetoketjukin toimii, löysin sen vuosi sitten kierrätyksestä ja maksoi euron. ;-)

    VastaaPoista
  18. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  19. Täältähän löytyi paljon tietoa pakkauksista!!! Ja kuviakin. Minulla on Facebookissa ryhmä nimeltä Äitiyspakkaus ja olen sinne laitellut kuvia vahoista ja uusista pakkauksista.

    Olisi kiva saada nuo sinunkin makuupussien kuvat sinne. Elikkä jos onnistuu niin olisi kiva jos kävisit laittamassa ne sinnekkin, tai jos saisin sinulta kuvia niin voisin laittaa sinne ne itsekin. Kaikenkaikkiaan sain täältä paljon lisätietoa pussien ajoitukseen, jota olen yrittänyt kuvien yhteyteen tehdä. Kiitoksia kaikille minunkin puolesta!!!

    VastaaPoista
  20. Nyt löysin tämmöisen vaihtoehdon, josta voi käydä katsomassa ryhmää ilman kirjautumista elikkä: Tästä

    VastaaPoista
  21. Minä olen syntynyt syksyllä -78 ja minulla oli tuo keltakukikas ruskea pussi. Hmm...

    VastaaPoista
  22. Hei, täälläki yks fanaattinen retroilija! Multa löytyy nallepussi (isoveljen pakkauksesta, syntyny kesällä -77) ja se vaaleansininen pienillä kukilla, jossa ei ole vetoketjua ollenkaan, vaan peittoa kiertää keltainen kanttaus. Se on mun omasta pakkauksesta, vuodelta -84. Aurinkoviltti löytyy kans (veljen pakkaus -77) ja sini-valkoinen isompi, paksu viltti vuodelta -84. Kirppikseltä olen löytänyt ruskean kukallisen peiton. :) uudempiaki olen säästänyt omia lapsia varten, vuodet 2001 (tyttö syntyi 2002 vuoden alussa) ja 2006. :)

    VastaaPoista
  23. Ihania! Itse olen syntynyt joulukuussa 1976, ja tuo keltakukkainen pussi oli silloinkin äitiyspakkauksessa. Pupukuviokankaat ovat myös tuttuja. :)

    VastaaPoista