lauantai 8. marraskuuta 2014

Takinkääntäjä

Marmatin jo aiemmin syksyllä Kertun blogissa kuinka Facebook on tehnyt hallaa blogeille. Vuorovaikutus blogeissa on vähentynyt kun kuvat, kysymykset ja kommentit on niin helppo heittää pikaisesti Facebookiin kun muutenkin siellä lähes koko ajan roikkuu. Tykkääminen on niin paljon helpompaa ja nopeampaa kuin erikseen blogiin kirjoitettu kommentti. Ja samalla niin paljon persoonattomampaa. Hirmuisen paljon hyvääkin noissa somen ryhmissä on, ainakin käsityön saralla. Ja viime aikoina on havaintoni mukaan hienoa elpymistä tullut blogien kommentoinnissa ja yleisessä vuorovaikutuksessa, onneksi. Kaikki kun ei siellä somessa roiku.
Kun jossain vaiheessa huomasin myös joidenkin blogien menneen Facebookiin, ihmettelin suuresti miksi? Enkä keksinyt yhtään syytä. Minä en ainakaan blogia sinne laita, kaikki kommentointi vielä jää Facebookiin. Minä olen niin vanha kurppa että haluan lukea seuraamani blogit ihan perinteisesti. Minä nautin siitä kun saan päiväkahvin, imetyshetken, minkä vaan ohella klikata itseni bloggeriin ja huomata mitkä blogit ovat milloinkin päivittyneet, ja viettää rentouttavan tovin niitä selatessa. Eksyä mahdollisesti uusiin, inspiroiviin blogeihin. En minä halua vilkaista niitä kauniita postauksia vain pikaisesti muiden somejuttujen virrassa.
Minäminäminä. Niin, mutta entäpä ne muut, ne blogin hengissä pysymisen ja mielekkyyden kannalta tärkeimmät tekijät, te lukijat? Mitäpä jos teidän joukossa on ihmisiä jotka tykkäävät seurata blogeja siellä kaiken muunkin seurattavan asian joukossa. Ei minun toimintatapani ole se ainoa oikea.
Ja olenhan välillä miettinyt että olisipa kiva jos olisi joku blogia täydentävä kanava minne laittaa niitä välähdyksinä tulevia oivalluksia, ajatuksia, sneak peakeja. Niitä pikkujuttuja joita ei erikseen viitsi blogiin tunkea.
Että takki nurin vaan, siellä ollaan. Skeptinen olen edelleen, melekeen ahistaa ja en tiiä oliko hyvä juttu olleskaan. Mutta kokeillaan nyt, parilla klikkauksellahan sieltä pääsee poiskin.
Saa tykätä mut ei oo pakko hei!

13 kommenttia:

  1. Minä kuulun niihin, ehkä nykyään jo harvoihin, jotka ei sinne naamakirjaan ole menneet. Mulla ei periaatteessa ole mitään sitä vastaan, mutta tuntien itseni, en haluaisi viettää koko vapaa-aikaani koneella. Blogien kanssa olen jo aika kiinni ja se on tietysti ihan oma valinta. Kuitenkin tällä hetkellä tämä bloggeri riittää oikein hyvin. Kiva kun olit pohtinut asiaa lukijoiden näkökulmasta. Se on kuitenkin nykypäivää ja varmasti hyvä juttu. Ja voihan tuo oma takkikin vielä kääntyä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Facebookissa on ne hyvät ja huonot puolensa, mutta aikasyöppö se toden totta on!

      Poista
  2. Minä tykkään kanssa enemmän lukea "perinteisesti" blogeja. On siinä oma arvonsa, että joku on jaksanut itse käsityön teon lisäksi käsitellä kuvat, miettiä ja kirjoittaa tekstit ja ladata ne blogiin. Tosin ehkä isoin syy on se, että Instagrammeissa, pinteresteissä ja muissa informaatiotulva on niin hengästyttävä, että alkaa hyydyttää. Blogissa jutut on annosteltu sopivan imavasti. Itse laitoin blogin fb:hen sen takia, että joillain kavereilla ei ollut google-tiliä, ja halusivat kuitenkin seurata blogin päivittymistä jotain kautta. Uskon ja toivon heidän kuitenkin käyvän tsekkaamassa itse postauksetkin;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässäpä sinulla tulikin aikalailla just minun ajatukset :) Juurikin mielessä oli ne lukijat joilta google-tili puuttuu, ja omaan henk.koht. fb-profiiliin en tykkää blogijuttuja pukata.

      Poista
  3. Mä olen myös ekan kommentoijan tavoin ilman facebookin tiliä. Tavallisia blogeja tykkään seurata ja näin ollen olen iloinen,että niitä on luettavissa vapaasti. En halua FB:hen koska en halua yhtään lisää aikasyöppöä elämääni eikä näköpiirissä ole painavia syitä,että olisin liittymässä lähiaikoina. T Papu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilmankin tosiaan pärjää :) Tuossa jo kirjoitinkin että Facebook lähinnä täydentäisi blogia, blogi toimii ilman sitä mutta fb ei ilman blogia. Mutta mutta, saapi nähä miten käy :)

      Poista
  4. Mulla on sekä fb että blogi, mutta en laita kyllä blogijuttuja faceen. Tykkään että pysyvät ominaan. (ainakin nyt toistaiseksi, mistäs sitä ikinä tietää). Pinterestiin liittyminen kiinnostaisi, mutta en ole vain saanut aikaiseksi. Onhan tässäkin jo.. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin pidän blogin erillään siitä omasta profiilista, ne joita nämä jutut kiinnostaa osaavat haketutua oikeaan osoitteeseen, ja nyt toivottavasti vielä helpommin.
      Pinterest on kyllä oikea valtameri, tili minulla sinne löytyy mutta en ole isommin uskaltanut selata, sinnehän hukkuu!

      Poista
  5. Minusta on kiva jos seuraamallani blogilla on facebookissa sivu. Käyn aina lukemassa kirjoituksen blogissa, mutta bloggerissa roikun huomattavasti vähemmän kuin facessa. Ne blogikirjoitukset tulee siis luettua yleensä nopeammin kuin ne joihin kuljen bloggerin kautta. Hyvä siis kun olen facessa. :)

    Ja mitä Pinterestiin tulee... se on I H A N A !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. *siis olet. Hyvä kun nyt olet facessa

      Poista
    2. Pinterest tosiaan vaikuttaakin ihanalta, mutta ehtiikö sitten enää mitään muuta tekemään kuin pinnailemaan :P

      Poista
  6. mä en taida seurata yhtään blogia somessa. mä seuraan ne bloggerin kautta. mut silti mullon fb sivu blogille. sinne laitan linkit blogiin ja sellaista pikajuttua ja muuta helppoa linkkiä jne. kuvia joskus. enemmän sisältöä on kuitenkin blogissa varsinkin kun facebook on vähentänyt näkyvyyttä todella paljon. ei riitä että seuraa jotain sivustos siellä. ne ei silti tule uutisvirtaan automaattisesti. siellä pitää tykätä sivusta ja seurata sitä ja vielä näyttää päivitykset ja oliko vielä se että piti liittää sivusto omaan seurausryhmäänsä tai jotain että saa näkyviin päivitykset. mullakii on reilu 650 likettäjää mutta vain 100 näkee kuvat/ postaukset. tykkäyksiä tulee kokoajan vähemmän samoin kommentteja. blogin elämä on mennyt alamäkeä jo pitkään. tosin se on omaakin syytä kun en kerkee postata niin paljon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuollaiseksi minäkin tosiaan tuota fb:n puolta ajattelin. Niinpä tietenkin, tuo fb:n rajoittaminen, taitaapi liittyä siihen maksulliseen mainostamiseen mitä heti ehdotteli. Mutta mutta, luotetaan siihen että kiinnostuneet löytää kuitenkin :)

      Poista